Allmänna köpvillkor
Allmänt
Charmindas.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet. Produkterna som vi säljer har en svensk produktbeskrivning, i fysisk, digital form eller båda. Garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahands köpare.
Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.charmindas.se. Läs gärna våra mest förekommande frågor https://charmindas.se/hjalp-faq/ om du har frågor kring beställningar. Du är välkommen att mejla kundservice på kontakt@charmindas.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera beställningar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms och fraktkostnader. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende men vi gör vårt bästa att ge så mycket tydlig information som möjligt. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Charmindas.se reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls charmindas.se rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att makulera felaktiga ordrar. Om det skulle uppstå ett sådant problem, så blir kunden alltid informerat om detta med förutsättning att överenskomma en lämplig lösning.
Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv används av charmindas.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Vi förbehåller oss rätten att makulera beställningar som innehåller tydliga felaktiga person-, kontakt- eller leveransuppgifter.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som logga, text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör charmindas.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar och får inte användas av andra än Charminda’s egna anställda.
Frakt, leverans och returvillkor
Frakt och leverans
Frakten ingår i slutpriset, likasom momsen. Charmindas.se hanterar normalt din beställning inom tre dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan skickas, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har skickats övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. Charmindas.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Ej uthämtade paket
Normalt sätt levereras din beställning i ditt postfack eller din dörr. Om det av någon anledning inte är möjligt, så kan man hämta ut paketet vid närmaste ombud för Postnord. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 79 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7-14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Betalning
I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning (Swish) med Payson. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt hos Payson. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. Du bör vända dig till Payson för frågor om betalningen.
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA - Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i ett oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Produkter som är förseglade på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna ångerrätten om försegling är bruten av konsument. Produkter som berörs av detta är exempelvis örhängen. Om du är osäker på om varan du köpt berörs av detta undantag ber vi dig kontakta vår kundservice.
Om en beställning returneras så kommer kunden debiteras returkostnader. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Charminda’s, samt paket som går i retur pga ofullständig adress från kund. Tänk på miljön och låt inte ditt paket gå i retur till oss i onödan.
Mejla oss på kontakt@charmindas.se. Vi behöver följande information:
- Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)
- Ditt namn och kontaktuppgifter
- Artikelnummer och namn på de produkter som önskas returneras
Charmindas.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.
Returadress: Amanda Ask, Prästgatan 10, 382 44 Nybro
Återbetalning
Har du en obetald faktura för din beställning så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på payson.se. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta oss. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.
Cookies
Charminda’s använder cookies. Cookies innehåller information som vi använder för att förbättra webbplatsen och för att kunna ge våra besökare en så bra service och upplevelse som möjligt.
Det finns olika typer av cookies. Permanenta cookies sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina val och kommer ihåg att du har besökt oss tidigare och kan därför t.ex. förifylla din e-post och postnummer. Dessa cookies lagras på din enhet under en viss tid eller till dess att du väljer att ta bort dem.
Sessionscookies används under tiden du besöker webbplatsen och försvinner när du stänger din webbläsare. De behövs för att kunna erbjuda våra grundläggande tjänster, som inte fungerar utan dessa cookies.
Charminda's använder även cookies från tredje part, exempelvis Google analytics och Facebook. Den data som samlas in av dessa cookies, inklusive eventuella personuppgifter, används för intresse baserad annonsering och analys. Respektive tredje part ansvarar för insamling och behandling av personuppgifter från sådana cookies. Charminda's har inte tillgång till de uppgifter som samlas in.
Cookies sparas på din dator eller mobil och kan bara läsas av den webbplats de kommer från. Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt. Detta gör du i inställningarna. Du kan normalt välja att helt blockera cookies, blockera tredjepartscookies eller be webbläsaren att radera alla cookies när du stänger den.
Integritetspolicy
Charminda's integritetspolicy
Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem
När du anförtror Charminda’s dina personuppgifter är det viktigt för oss att du känner dig trygg. Vi värnar om din personliga integritet. Dina personuppgifter behandlas med största respekt och i enlighet med gällande lagstiftning. Denna policy beskriver hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats och använder de tjänster som erbjuds där.
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig hos Charminda’s är Amanda Ask, enskild näringsidkare (org. nr 860619-3244).
I samband med att du lägger din beställning eller skapar ett “Mitt konto” godkänner du att vi sparar och använder dina uppgifter för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
Vad är en personuppgift?
Personuppgifter är information och data som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Exempel på personuppgift är namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Det kan också gälla kundnummer, krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter som exempelvis IP-nummer.
Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?
Uppgifter du lämnar när du blir kund hos Charminda’s
När du blir kund hos Charminda’s så samlar vi in dina kontaktuppgifter: namn, adress, e-postadress, telefonnummer och, i förekommande fall, personnummer. Vi samlar även in uppgifter om leveranssätt, eventuellt utlämningsställe samt IP-adress. Det köpeavtal som vi har ingått med dig utgör den lagliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter och är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser och fullgöra detta avtal gentemot dig gällande exempelvis leverans och betalning.
Uppgifter som samlas in vid personlig kontakt
När du kontaktar kundservice via exempelvis e-post, samlar vi in de personuppgifter som du lämnar till oss. Detta gör vi för att kunna besvara de frågor du har och för att hantera ditt ärende. Det kan t.ex. vara uppgifter om namn, e-postadress och ordernummer. Om din fråga rör en reklamation kommer vi att behandla dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning. Detta gör vi med bakgrund av den lagliga grund som baseras på vårt köpeavtal med dig.
Hur använder vi dina personuppgifter?
Fullfölja ingått avtal
Vi behandlar dina uppgifter för att identifiera dig som kund, hantera och leverera din beställning samt för att hantera fakturering och betalning. Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig om du kontaktar oss med frågor, synpunkter eller exempelvis en reklamation.
Information om produkter och tjänster
Vi använder dina personuppgifter för e-postutskick med information om våra produkter och tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.
Vi kommer aldrig att lämna ut dina uppgifter till obehörig part eller sälja dem vidare till extern part.
Med vem delar vi personuppgifterna?
Betallösningar Rättslig grund: För att kunna fullfölja köpeavtalet.
För att kunna ta betalt, hantera fakturor och betalningar delar vi uppgifter med Payson. Payson kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Payson är således personuppgiftsansvariga för dessa uppgifter enligt bolagens villkor. Se Paysons integritet och säkerhet
Transportbolag/Fraktbolag Rättslig grund: För att kunna fullfölja köpeavtalet.
Våra fraktbolag tar del av de personuppgifter som krävs för att kunna fullfölja och leverera din beställning.
Cookies/Google/Facebook Rättslig grund: Intresseavvägning
Vi delar analysdata via tredjepartscookie för marknadsföring och webbanalys för att förbättra våra tjänster.
Vi använder analysverktyget Google Analytics för att förbättra innehåll, navigation och struktur på hemsidan. Analysverktyget använder JavaScript och cookies och informationen om din användning är anonymiserad.
För att undvika att få din information sparad kan du i din webbläsare välja att inte acceptera cookies.
Direktmarknadsföring Rättslig grund: Samtycke från kund
För att kunna skicka information till dig om våra produkter och tjänster så använder vi oss av ett externt CRM-system där vi lagrar din e-postadress. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.
Myndigheter Rättslig grund: Myndighetsutövning och uppgift av allmänt intresse
På begäran kan vi enligt lag och myndighetsbeslut vara skyldiga att lämna ut vissa personuppgifter, exempelvis till Polisen i samband med brottsutredning. Vi kan även på samma grund komma att lämna information till eHälsomyndigheten, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och Inspektionen för Vård och Omsorg.
Övriga Rättslig grund: Intresseavvägning
Vi kan i förekommande fall överföra dina personuppgifter till andra mottagare än de som angivits ovan om det är nödvändigt för vår verksamhet. Vid all hantering av personuppgifter iakttas hög säkerhet och sekretess.
Vi kan även komma att dela information med potentiella köpare om vi skulle sälja hela eller delar av verksamheten eller vid en sammanslagning.
Så här länge sparar vi dina personuppgifter
Vi sparar personuppgifter så länge det finns rättslig grund, ett dokumenterat syfte för behandlingen eller en pågående användarrelation. Vi har löpande rutiner som säkerställer att vi inte lagrar onödiga personuppgifter och vi minimerar lagringstiden i så stor utsträckning som möjligt. Normalt sparar vi dina kunduppgifter i maximalt tre år från din senaste kundkontakt. Dock sparar vi uppgifter som behövs enligt bokföringslagen, i upp till åtta år.
Så här skyddar vi dina personuppgifter
Vi har vidtagit lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust, missbruk och obehörig åtkomst. Antalet personer som har tillgång till dina personuppgifter är begränsat. Endast personer hos oss som behöver behandla dina personuppgifter har tillgång till dem.
Du bestämmer över dina personuppgifter
Du har rätt att ta del av vilka av dina personuppgifter som finns hos Charminda’s samt begära att få dessa raderade. För att få tillgång till den informationen eller radera dina uppgifter måste din ansökan vara skriftlig, innehålla ditt personnummer samt vara undertecknad av dig. Skicka din ansökan till Amanda Ask, Murvägen 21, 14620 Trångsund. Uppgifterna eller bekräftelse av radering skickas utan onödigt dröjsmål till din folkbokföringsadress.
Du kan alltid använda dig av den avanmälningslänk som finns i alla kampanjer, erbjudanden och nyhetsbrev vi skickar till dig.
Om dina uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.
Bland det som inte kan raderas finns bland annat data som krävs enligt bokföringslagen och data som krävs för att Charminda’s ska kunna uppfylla sina åtaganden vid t.ex. Reklamation.
Mer information om personuppgifter finns hos IMY: Integritetsskyddsmyndigheten
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg. Vi värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter med största respekt. Om du ändå anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt så får du gärna höra av dig till oss. Du har också möjlighet att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är den myndighet som utövar tillsyn av behandlingen av personuppgifter.
Charminda's förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy när som helst i tiden, i den utsträckning de är nödvändiga för att åtgärda störningar eller uppfylla nya legala och tekniska krav.