Generellt FAQ

Undrar du över något? Klicka på frågorna nedan för att se svar på de mest ställda frågor:

1Innehåller era smycken nickel?
Vi köper mestadels nickelfria smycken, men det kan förekomma att en artikel har nickel ändå som inte bärs på huden, som till exempel tröjklämmorna. Vi skriver alltid tydligt nickelfritt när vi vet att det är sant så ta en titt i artikel beskrivningen för att vara säker.
2Vad kostar frakten?
Vi bjuder på frakten!
3Har ni presentförpackningar?
Ja, vi erbjuder presentaskar för 29 kr på alla produkter som får plats i askarna. Du kan bocka i ¨presentask¨ innan du lägger produkten i din korg. Då kommer presentasken levererat så snabbt som möjligt! Obs! På grund av nytt samarbete med flera producenter kan det vara så att själva artikeln skickas direkt från producenten och presentasken kommer separat från Charminda's. Självklart kostar detta inget extra för dig!
4Hur skickar ni min beställning?
Från start skickade vi enbart från Sverige, men nu har vi startat samarbete med flera producenter och skickar även direkt från Nederländerna, Belgien, Frankrike och Tyskland. Frakten är fortfarande gratis och skickas så snabbt som möjligt. Leveranstiden är mellan 2-8 vardagar om inget annat angetts i beskrivningen på produkten. Normalt skickas alla beställningar med Postnord eller DHL. Du kommer alltid få en spårbar kod.
5Kan jag spåra min beställning?
Ja, artiklar som skickas från Charminda's i Sverige kommer med en kod från Postnord eller DHL som du kan följa. Artiklar som skickas direkt från producenterna kommer med en Europeisk kod, oftast DHL.
6Behöver jag betala tull eller andra extra kostnader?
Nej, det tillkommer inga extra kostnader efter att du har lagt din beställning.

Betalning FAQ

1Hur kan jag betala?
Vi samarbetar med Payson, en betalningstjänst som ger dig olika möjligheter som faktura, Swish eller direktbetalning.
2Kan jag betala efter jag har fått mina varor?
Ja, du kan välja att betala senare eller efter leverans med Payson.
3Är min betalning säker på er webbutik?
Ja, Payson garanterar 100% säkra betalningar.
4Jag kan inte betala med Swish?
När du öppnar fliken faktura, då kommer det fram flera möjligheter, varav en är att betala med Swish.
5Jag hittar inte min betalning på mitt konto?
När du betalar med Payson, så syns avsändaren som ¨Open banking Trustly Group AB¨ och det står då Charminda's. Det är korrekt och betalningen kommer då på rätt sätt till Charminda's.

Service problem

1När kommer min beställning?
Dina varor blir skickade så snart som möjligt och du kommer få en spårbar kod från Postnord eller DHL. Om du inte har fått en bekräftelse inom 3 arbetsdagar, kontakta oss gärna, så hjälper vi dig.
2Kan jag ringa er?
Det är tyvärr inte möjligt, men du kommer få snabbt svar via e-post.
3Jag är inte nöjd med mina smycken, var gör jag nu?
Kontakta oss gärna via e-post, förklara vad som har hänt, så hjälper vi dig.
4Min beställning är borta!
Ta kontakt med oss så att vi kan gå igenom beställningen.
5Jag fick ingen bekräftelse.
Kolla i skräppost, våra mejl kan hamna där. Om du inte har fått våra bekräftelsemejl, skriv då till oss så ordnar vi det.

Returvillkor

1Får jag returnera min beställning?
Ja, förutom örhängen på grund av hygieniska skäl får du efter godkännande av oss returnera dina varor inom 14 dagar, i samma, obruten förpackning. Ta kontakt med oss först, så att vi kan hjälpa dig med eventuella frågor.
2Hur ska jag skicka tillbaka mina varor?
Lägg varorna i samma förpackning som du fick dem i och posta dem rekommenderad till adressen som vi uppger. Kontakta oss därför alltid innan du skickar iväg dina varor. Du står själv för returkostnaden.
3Hur lång tid tar det innan jag får mina pengar tillbaka?
Det tar ungefär 1-3 arbetsdagar innan beloppet syns på din bank enligt Payson.